SLIDES

Slideshow

1 / 6
2 / 6
3 / 6
4 / 6
5 / 6
6 / 6

Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

====Προς ενημερωση σας====


Αθήνα, 16/07/2010
ΘΕΜΑ: ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΩΝ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΤΟ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΟΥ ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ
ΔΕΣΜΗΕ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ

Αξιότιμοι Κύριοι,
Καταρχάς, από την πλευρά μας αξιολογούμε ως θετική και επικροτούμε την κίνηση
να αναρτήσετε στην ιστοσελίδα σας προς Δημόσια Διαβούλευση τη Μελέτη σας
σχετικά με τη Διασύνδεση των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών του Αιγαίου με το
Ηπειρωτικό Σύστημα και ενθαρρύνουμε ανάλογες μελλοντικές κινήσεις και
προσπάθειες, ώστε οι τελικές αποφάσεις να είναι όσο το δυνατόν πιο αποδοτικές και
λειτουργικές.
Κατόπιν εξέτασης της  «Μελέτης Διασυνδέσεων των Νησιών του Αιγαίου στο
Ηπειρωτικό Σύστημα –  Φάση Α’ –  Γενικός Σχεδιασμός –  Περίληψη»,  που
αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΔΕΣΜΗΕ προς Δημόσια Διαβούλευση, επιθυμούμε
να εκθέσουμε τις απόψεις-προτάσεις μας επί του θέματος.
Όπως γνωρίζετε, ο Όμιλός μας προτίθεται να υλοποιήσει τα ακόλουθα δύο Έργα που
είναι άμεσα συναφή με την παραπάνω Μελέτη:
1. Έργο Κρήτης: Το Δεκέμβριο του 2009, μέσω 39 εταιρειών, πραγματοποιήθηκαν
αιτήσεις για άδειες παραγωγής συνολικής ισχύος 1002 MW. Στην παρούσα φάση,
μάλιστα,  βρισκόμαστε στη διαδικασία συγκέντρωσης θετικών γνωμοδοτήσεων
από τις συναρμόδιες αρχές και στη διαδικασία έκδοσης αδειών παραγωγής.  Η
προκαταρκτική σχεδίαση του έργου προβλέπει την κατασκευή 39  Αιολικών
Πάρκων στην Κρήτη, η ισχύς των οποίων θα μεταφερθεί και θα εγχυθεί στο ΚΥΤ
Αχαρνών μέσω κατάλληλα διαστασιολογημένου Συστήματος Μεταφοράς που θα
αναχωρεί από την Κρήτη και θα καταλήγει στο ΚΥΤ Αχαρνών. Το Σύστημα επί
της Κρήτης θα απαρτίζεται από χερσαίες Γραμμές Μεταφοράς (Γ.Μ.) AC 150 kV
και από ένα μικρό τμήμα χερσαίων Γ.Μ. HVDC ±300kV μετά τη μετατροπή σε
DC  από Σταθμό Μετατροπής ευρισκόμενο στο νομό Χανίων. 
Η υποβρύχια διασύνδεση θα είναι HVDC ±300 kV,  θα αναχωρεί από την Κρήτη  (Κόλπος Κισσάμου) και θα καταλήγει στη Λακωνία (Κόλπος Νεαπόλεως).
Από τον Κόλπο Νεαπόλεως, προβλέπεται εναέρια Γ.Μ. HVDC ±300 kV μέχρι τις Αχαρνές, όπου θα γίνεται η μετατροπή σε AC και η σύνδεση με το ΚΥΤ Αχαρνών. 
Όσον αφορά στο έργο της Κρήτης, οι απόψεις-προτάσεις μας έχουν να κάνουν με τη
διατύπωση μιας εναλλακτικής πρότασης, εκτός της δικής σας, για τη διασύνδεση της
Κρήτης με το ΕΔΣ, που θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στο γενικότερο σχεδιασμό.
Συγκεκριμένα,  παρατηρούνται τα εξής πλεονεκτήματα στη δική μας πρόταση
διασύνδεσης: 2
 Ο ΔΕΣΜΗΕ, στη Μελέτη που εξέδωσε προς Δημόσια Διαβούλευση ορίζει
ως σημείο αναχώρησης της υποβρύχιας διασύνδεσης επί της Κρήτης ένα
σημείο στα όρια μεταξύ Νομού Ηρακλείου και Νομού Ρεθύμνου και το
μήκος του υποβρύχιου τμήματος της διασύνδεσης προκύπτει περίπου 250
km.  Αντίθετα,  στο δικό μας έργο το σημείο αναχώρησης της υποβρύχιας
διασύνδεσης βρίσκεται στον κόλπο Κισσάμου του Νομού Χανίων με στόχο
να μειωθεί το μήκος της υποβρύχιας διασύνδεσης περίπου στα 140 km
(εκτός και αν αποδειχθεί αδύνατη η χρήση αυτού του σημείου
προσθαλάσσωσης των υποβρυχίων καλωδίων π.χ.  λόγω τουριστικής
ανάπτυξης της περιοχής,  οπότε και θα αναζητηθεί άλλο όσο το δυνατόν
κοντινότερο σημείο).  Επομένως,  επειδή το μεγαλύτερο ποσοστό του
συνολικού κόστους του έργου αφορά στο υποβρύχιο τμήμα της διασύνδεσης,
είναι σαφές ότι με τη μείωση της υποβρύχιας διαδρομής μειώνεται
σημαντικά το κόστος υλοποίησης του έργου και αυξάνεται ταυτοχρόνως η
ρεαλιστικότητα της υλοποίησής του.
Επίσης, στη Μελέτη σας προτείνετε ως σημείο άφιξης της όλης διασύνδεσης
Κρήτης-ΕΔΣ το ΚΥΤ Μεγαλόπολης.  Όμως,  αναφέρετε επίσης ότι η
δυνατότητα απορρόφησης αιολικής ισχύος στην Πελοπόννησο στην
παρούσα φάση έχει καλυφθεί από Αιολικά Πάρκα που είτε βρίσκονται σε
λειτουργία είτε έχουν πάρει όρους σύνδεσης από τον ΔΕΣΜΗΕ στην
περιοχή της Πελοποννήσου.  Επομένως,  όπως αναφέρετε,  προκειμένου να
αυξηθεί σημαντικά η δυνατότητα απορρόφησης του Συστήματος στην
Πελοπόννησο και να μπορεί να δεχθεί την αιολική ισχύ από την Κρήτη, θα
πρέπει να ολοκληρωθούν τα έργα μεταφοράς 400 kV που εντάσσονται στην
υπό υλοποίηση ΜΑΣΜ  (ΚΥΤ Πάτρας, ΚΥΤ Μεγαλόπολης, ΚΥΤ Κορίνθου
και σύνδεση αυτών μεταξύ τους και με το Σύστημα 400 kV στην Αττική και
στη Δυτική Ελλάδα).  Όμως,  δεδομένου ότι οι αντιδράσεις των τοπικών
κοινωνιών ίσως καθυστερήσουν σημαντικά την υλοποίηση αυτών των έργων
μεγάλης κλίμακας και σημαντικότητας,  προτείνουμε τη διατύπωση ως
εναλλακτικής πρότασης τη διασύνδεση της Κρήτης με το ΚΥΤ Αχαρνών ή
κάποιο άλλο ΚΥΤ στην περιοχή της Αττικής που έχει δυνατότητα
απορρόφησης της ισχύος των Αιολικών Πάρκων της Κρήτης.
 Επιπροσθέτως, συναινούμε στην άποψη που εκφράζεται από τον ΔΕΣΜΗΕ
στη Μελέτη που έθεσε σε Δημόσια Διαβούλευση ότι,  εφόσον αξιοποιηθεί
ευρέως το υψηλό αιολικό δυναμικό της Κρήτης,  μπορούν να τεθούν σε
ψυχρή εφεδρεία συμβατικές μονάδες παραγωγής στο νησί,  προχωρώντας
παράλληλα στην υλοποίηση και δέυτερης ανεξάρτητης διασύνδεσης της
Κρήτης με το ΕΔΣ για εξασφάλιση της ασφάλειας της τροφοδότησης.
Επομένως,  η συμβολή των Αιολικών Πάρκων της Κρήτης στο στόχο του
40%  μέχρι το 2020,  σύμφωνα με το ν.3851/2010,  θα είναι ακόμα πιο
σημαντική.
 Τέλος,  επισημαίνουμε ότι με τη διασύνδεση της Κρήτης με το ΕΔΣ και τη
λειτουργία των Αιολικών Πάρκων του Ομίλου μας αλλά και των υπόλοιπων
Αιολικών Πάρκων που βρίσκονται στη διαδικασία αδειοδότησης,  η Κρήτη
θα ανακηρυχθεί το μεγαλύτερο  «Πράσινο Νησί»  παγκοσμίως που θα
καλύπτει τις ετήσιες ανάγκες του σε ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ. 3
Επίσης, ανάλογα με την πορεία της αδειοδοτικής διαδικασίας του έργου, είναι πιθανό να εξεταστούν, πάντα με τεχνοοικονομικά κριτήρια, είτε η υπογειοποίηση τμημάτων της διασύνδεσης Κόλπος Νεαπόλεως –  ΚΥΤ Αχαρνών είτε η αλλαγή του σημείου προσαιγιάλωσης των υποβρυχίων καλωδίων στην Ηπειρωτική Ελλάδα.
 Επίσης,  η σύνδεση της προτεινόμενης από εμάς λύσης με το υφιστάμενο Σύστημα εντός της
Κρήτης θα συμβάλλει στην απομάστευση μέρους της αιολικής ενέργειας στην Κρήτη
και στην ολοκλήρωση των πλεονεκτημάτων που θα προκύψουν για το Σύστημα της
Κρήτης και το ΕΔΣ μέσω της δυνατότητας αμφίδρομης τροφοδότησης.
2. Έργο Κυκλάδων: Προ της ψήφισης του ν. 3851/2010,  είχαν διαβιβαστεί στην
ΕΠΥΕ του ΥΠΕΚΑ οι φάκελοι των έργων, αφού είχαν αξιολογηθεί θετικά από τη
ΡΑΕ, προκειμένου να ακολουθηθεί η αδειοδοτική διαδικασία. Με την ψήφιση του
προαναφερθέντος νόμου και την κατάργηση της διαδικασίας ΠΠΕΑ,  η ΡΑΕ
ανάρτησε στην ιστοσελίδα της κατάλογο αιτήσεων, στον οποίο περιλαμβάνονται
τα έργα του Ομίλου μας στις Κυκλάδες,  έτσι ώστε να συνεχιστεί η αδειοδοτική
διαδικασία των έργων. Αναμένουμε την έκδοση των αδειών παραγωγής για τα 11
Αιολικά Πάρκα επί της Άνδρου, της Πάρου, της Νάξου και της Τήνου συνολικής
ισχύος 368 MW  και θα συνεχιστεί η αδειοδοτική διαδικασία για έκδοση
προσφοράς όρων σύνδεσης  (ΔΕΣΜΗΕ), ΕΠΟ  (ήδη εκπονείται η σχετική ΜΠΕ)
και Εγκρίσεων Επέμβασης (όπου απαιτηθεί).
Το συγκεκριμένο Έργο αποτελέι νέα-ανεξάρτητη διασύνδεση και
περιλαμβάνει τους συνδέσμους των νήσων Νάξος-Πάρος,  Πάρος-Άνδρος,
Άνδρος-Τήνος, Άνδρος-Λαύριο (ΚΥΤ Λαυρίου).
Παρακαλούμε να ληφθεί υπόψη η δική μας προτεινόμενη νέα-ανεξάρτητη
διασύνδεση στον κατά την κρίση σας βέλτιστο σχεδιασμό της διασύνδεσης των
Κυκλάδων που προτείνετε.
Οι παραπάνω απόψεις-προτάσεις μας έχουν ως κριτήρια την αξιοποίηση του αιολικού
δυναμικού της Κρήτης και των Κυκλάδων και την αξιόπιστη διασύνδεση των
ηλεκτρικών συστημάτων των νησιών αυτών με το ΕΔΣ.
Με εκτίμηση,
Για την Έλικα Α.Ε.
Σωκράτης Κωνσταντινίδης
Διευθύνων Σύμβουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου